خبر

گزارش ها و مصاحبه های اختصاصی

خبر

گزارش ها و مصاحبه های اختصاصی

گفتگو با مخترع طرح رویش درختان بی خاک و ریشه در اهواز

 
 اهواز – "فرزین نجفی پور"، پدر 44 ساله تنها خانواده مخترع ایرانی و دومین مخترع برتر کشور که تاکنون توانسته 47 اختراع خود را در سازمان مالکیت صنعتی به ثبت برساند.   
 
 این محقق و پژوهشگر که فعالیت های پژوهشی و تحقیقاتی خود را از سال 79 آغاز کرده و در سال 86 موفق به ارائه نخستین اختراع خود و ثبت ملی آن شده، در اولین طرح بی سابقه خود در جهان، موفق به رویش درختان بی خاک و ریشه شده است.
نجفی پور، در نهمین جشنواره تجلیل از پژوهشگران برتر کشور در سال جاری، با دریافت تندیس و لوح تقدیر از دست رییس جمهوری، به عنوان پژوهشگر برتر کشور در انجمن تخصصی مراکز تحقیق و توسعه صنایع و معادن برگزیده شد.
وی همچنین تندیس نخستین همایش ملی نخبگان فعال در بخش کشاورزی ایران که سال گذشته برگزار شد را از وزارت جهاد کشاورزی دریافت کرده است.
نجفی پور در عین حال، دریافت عنوان آینده ساز فردا از طرف بنیان حمایت از نخبگان ایران را در کارنامه موفقیت های خود دارد.
نجفی پور هم اینک با ثبت چهل و هفتمین اختراع خود با عنوان "کنترل امواج ماهواره ای" بدون نیاز به فیلتر کردن، به عنوان دومین مخترع کشور پس از مخترعی با 80 اختراع معرفی شده است.
این محقق خوزستانی با فروتنی بر این نکته که خود را نخبه نمی داند تاکید دارد و می گوید: نخبه ها زیبایی ها را همواره ناقص می بینند و به همین دلیل ترقی کرده و ابداع می کنند.
وی اضافه می کند: نخبگان همیشه به دنبال شناسایی نقص ها و اضافه کردن بر زیبایی ها هستند اما با این وجود حمایت هایی که از آنان به عمل می آید بسیار ضعیف است.
نجفی پور تصریح می کند: حمایت ها را تقریبا" در کمترین حد خود می دانم، انتظار مالی هرگز از دولت نداشته ایم، با وجود آن که رتبه خوزستان از نظر اختراع ها را، از 12 به سوم کشوری رسانده ایم ولی هرگز حمایتی نشده است . 
 
این پژوهشگر گفت: تنها کسانی که حامی نخبه ها  در ایران  هستند خبرنگاران و رسانه ها هستند و تنها این ها بودند که تاکنون حمایتی کرده اند اما در دیگر جاها برای این که خود را مطرح و بالا بکشند تلاش هایی در حمایت از نخبه ها انجام می دهند.
به گزارش خبرنگار ایرنا نخستین ابداع نجفی پور، با عنوان "نگهداری و کشت درخت با بهره گیری از آوند و ریشه مصنوعی"، بدون نیاز به ریشه اصلی درخت و خاک مناسب برای تثبیت اراضی و کشت درخت در مناطق غیرقابل کشت، این قابلیت را دارد که پس از عقیم کردن تارهای کشنده درخت، مواد غذایی از طریق آوند و ریشه مصنوعی به درخت می رسد.
نجفی پور خاطرنشان کرد: این اختراع تاکنون روی 21 نمونه درخت و درختچه اعم از کانوکارپوس، اکالیپتوس، آکاسیا، زیتون، برهان و کنجد در منطقه گرم جنوب و بید مجنون، چنار و تبریزی در منطقه سردسیرآزمایش شده است.
وی توضیح داد: در این طرح، عقیم کردن درخت از نعمت ریشه، آن را ناتوان از جذب مواد غذایی کرده و برای زیست در مناطقی با خاک نامناسب مقاوم تر می سازد، تا زمانی که خاک آلوده ی مطلق باشد درخت یا درختچه می تواند از طریق ریشه های مصنوعی تغذیه کند و پس از رویش و رشد نیز با مقاومتی که به دست می آورد برای ادامه زیست در خاک، به وجود ریشه مصنوعی وابسته نمی شود.
این محقق یادآوری می کند: آب مورد نیاز برای انجام این طرح از تلفات آبی که در آبیاری درختان و باغات به طور معمول هدر می رود نیز قابل تامین است، چرا که بسیاری از میزان آبی که برای آبیاری درختان و گیاهان مورد استفاده قرار می گیرد هدر می رود، در این طریق میزان مصرف آب درخت از 17لیتر در روز به سه لیتر کاهش می یابد و درخت شش تا هفت ماه در شرایط عادی قابلیت ماندگاری پیدا می کند.
با اختراع نجفی پور، در مرداد امسال بزرگ ترین پایلوت اجرایی پروژه درختان بدون خاک و ریشه در منطقه‌ای واقع در شمال اهواز، با موفقیت کامل برای شرکت نفت اجرا شد.
نوع خاک موجود از تفاله‌های حاصل از حفاری چاه‌های نفت مجاور زمین و زمان کاشت درختان، خرداد ماه سال جاری بود. میانگین هوای منطقه در دوره نگهداری درختان حدود چهل‌و‌هشت درجه سانتیگراد و در حدفاصل خرداد تاشهریور ، هیچگونه کشت وسیعی در خوزستان صورت نگرفته بود.
رشد درختان کشت شده نسبت به درختان شاهد، حدود یک و نیم برابر بیشتر بود و تمامی درختانی که از ریشه و آوند مصنوعی تغذیه نکرده بودند، در دوره زمانی حداکثر پنج روز خشک شدند.
در زمان حاضر تمامی 440 درخت کشت شده سالم ، شاداب و دارای رشدی بسیار چشم‌گیر بوده و سطح خاک منطقه زیر پوشش نیز توسط علف‌های کشت شده، درحال پوشانده شدن کامل است.
آخرین اختراع نجفی پور نیز ساخت دستگاهی برای کنترل امواج شبکه های مختلف ماهواره ای است که روز یکشنبه در اداره مالکیت های صنعتی به ثبت رسید.
وی توضیح داد: این دستگاه که برای ساخت آن یک سال و نیم تلاش شده، با قرار گرفتن در مسیر امواج شبکه های ماهواره ای می تواند امواج ارسالی آنها را کنترل کرده و پس از تغییر نمایشگر، نحوه کاربرد این دستگاه به گونه ای است که در زمان پخش شبکه های ماهواره ای مانند "بی بی سی " در صورتی که مطالب یا تصاویری علیه کشور و یا نامتناسب با شئونات اخلاقی و اسلامی پخش می شود آنها را دریافت کرده و تغییر دهد.
نجفی پور ادامه داد: با استفاده از این دستگاه دیگر نیازی به فیلتر کردن که بار مالی زیادی برای کشور در پی دارد نبوده و تمامی هزینه های تغییر امواج و ارسال دوباره آنها برای پخش در شبکه های داخلی به عهده شبکه ماهواره ای ارسال کننده است، از طریق این دستگاه با استقرار در مسیر امواج ماهواره ای آنچه که مورد نظر است دریافت شده و پخش می شود.
دیگر اختراعات نجفی پور، در زمینه علوم آب، کشاورزی، صنعت و بیشتر از همه در زمینه الکترونیک با توجه به نیاز روز جامعه به این سمت و سو است.
از جمله این ها می توان به دستگاه شناسایی فیزیکی سیالات با تراکم همسان، آبیاری مستقیم آوندی به همراه سیستم کم فشار، لایه زه کش یک طرفه، سیستم هوشمند و دستی اطفای حریق خودرو حتی در صورت نبود حضور راننده، دستگاه سنجش مقاومت و کیفیت بتن به وسیله چکش و میخ فولادی، دستگاه اتوماتیک تامین آب آبیاری برای جویچه ها، کرت ها و کانال های کوچک، و دستگاه مکانیکی برقراری ارتباط بین آوندهای درختان دولپه و تک لپه با هدف اتصال درخت به نخل به همراه هسته های جذب مواد غذایی اشاره کرد.
علاوه بر پدر این خانواده، همسر و دو فرزند نجفی پور نیز موفق به ثبت اختراع هایی شده اند.
پارسا پسر 9ساله خانواده کم سن و سال ترین مخترع ایرانی است که تاکنون دو اختراع را به نام خود به ثبت رسانده است.
ماندانا دختر 17 ساله نجفی پور هم سه اختراع و "مریم توکلی نژاد"، همسر و مادر این خانواده نیز دو اختراع خود را تاکنون به ثبت رسانده است.
ماندانا دختر خانواده به یکی از اختراع های خود شامل ساخت دستگاه دستی اطفای حریق خودرو اشاره کرده وتوضیح می دهد: این دستگاه در صورت بروز مشکل می تواند با توجه به حساسیت داشتن به دود و گرما، حتی بدون حضور سرنشین نیز از آتش سوزی جلوگیری کند.
این محقق نوجوان خوزستانی همچنین، ساخت دستگاه اتوماتیک تشخیص فشار آب شهری و قطع کننده برق پمپ خانگی و دستگاه الکترونیکی تبدیل نوشتار به گفتار را در کا نامه اختراع های خود دارد.
این مخترع نوجوان می گوید: حمایتی که از نخبگان در کشور صورت می گیرد به حد و اندازه ای که باید نیست.
ماندانا اضافه می کند: هر چند یک بار ممکن است سمیناری بگذارندپ ولی آنچه مسلم است باید دست نخبگان را بگیرند و در طی کردن پله های ترقی از آنان حمایت های معنوی و مادی جدی به عمل آورند.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد