همدان - "رسول صدرعاملی"، کارگردان سینما و تلویزیون گفت: سینمای ایران، سینمایی ارزشی و انسانی است.
صدرعاملی، در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا افزود: فیلم هایی مانند "کلید" ابراهیم فروزش" و "زیر پوست شهر" رخشان بنی اعتماد" نمونه هایی بدیع از سینمای انسانی هستند.
وی اضافه کرد: هر کسی با توجه به تجربه های خود از سینمای ساختار شکن استفاده کرده و وظیفه دولت کمک به سینمای تجربی است.
وی اظهار داشت: کم نیستند فیلم سازان جوانی که در شهرستان ها با دوربینی ساده و شاید با ابزاری نیمه حرفه ای، سینمایی تجربی و ساختار شکن را در کشور به وجود آورده اند و باید به این ها احترام گذاشت.
وی ادامه داد: جوانان آمده اند تا با فکر نو و خلاق تجربه های خود را به تصویر بکشند و در این زمینه هم موفق عمل کرده اند.
کارگردان "زندگی با چشمان بسته"، گفت: قایل به طبقه بندی سینما نیستم چرا که فیلم ساز هر کاری می کند مهم نتیجه آن است تا وقتی به نمایش در می آید تماشاگر را وادار کند به فیلمش احترام گذاشته ، به آن تشخص داده و آن را تحسین کند.
وی افزود: ایران سینمایی می خواهد و این سینما نیز باید مخاطبان خود را داشته باشد و دولت موظف است در رشد و ارتقای این سینما نهایت حمایت های خود را داشته باشد.
صدرعاملی گفت: نباید در هیچ شرایطی سینما را تنها بگذاریم در حالی که باید با حمایت از آن بگذاریم کارش را بکند.
وی تاکید کرد: همواره بر تعداد سینماگران در کشور اضافه می شود که منتظر این هستند تا دولت کمکشان کند در حالی که سینمای ایران هرگز مشکل پول نداشته است.
بنیانگذار فیلم های نوجوان در ایران تاکید کرد: نه تنها سینمای کودک ونوجوان که تمامی بخش های سینمای ایران بعد از دهه 70 تنزل حیرت انگیزی پیدا کرد و لازم است مردم را به گیشه ها نزدیک کرده و ساختاری مناسب برای سینما تعریف کرد.
صدرعاملی گفت: کشور سینمایی می خواهد که زنده، پویا، تاثیرگذار و حرفه ای بوده و در همه جای جهان همواره احساس معنویت کند و لازمه این، حمایت های دولت از این سینما است.
برنده جایزه بهترین کارگردانی برای فیلم "هر شب تنهایی" در جشنواره فیلم سنگاپور ادامه داد: یک فیلم می تواند با اندک هزینه ای به دلیل ساختار تاثیرگذار خود موفق باشد و باید سینمایی تعریف شده در کشور داشته باشیم.
وی اظهار داشت: سیاست ها باید به گونه ای باشد که از یک طرف به سینما کمک و از طرف دیگر برای آن برنامه ریزی کرد تا سینما به تدریج روی پای خود بایستد ، خودکفا باشد، کمترین نیاز را داشته و مخاطب خود را بشناسد.
وی گفت: سینمای حرفه ای جدای از سینمای ساختار شکن در صورتی که مدیریت صحیحی روی آن اعمال شود خواهد توانست در جهان حرفی برای گفتن داشته باشد لازم بود پس از گذشت 30سال از انقلاب اسلامی استودیوها و شرکت های فیلم سازی خصوصی بسیاری می داشتیم که رونق داشته و می توانستند فیلم های متعددی تولید کنند.
وی اعتماد بخشی را لازمه کار فیلم سازی حرفه ای عنوان کرد و گفت: آقای جعفری جلوه" ، معاون سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد، را دوست دارم چرا که مدیریتی فرهنگی داشته و با سعه صدر ، وسعت نظر و تحمل سلایق مختلف به رونق سینما کمک کرد.
وی اضافه کرد: جعفری جلوه در طول چهار سال به شدت زیر فشار و ارعاب افراد ناهنرمندی بود که درک زیباشناسی هنرمندانه ندارند و خودخواهانه تلاش در حذف او داشتند ولی از همان روز نخست کاری خود به دنبال ترویج سینما بود و به سینمای کشور و رونق آن اهمیت قایل شد.
وی گفت: زمانی که مدیریت فرهنگی به این ادراک رسیده که چراغ های گیشه های سینما ساعات بیشتری از روز باید روشن بماند و از این نقطه شروع می کند باید یاد گرفت که عمل موفقیت در هنر به ویژه سینما که در عین حال یک صنعت نیز هست آموزش تدریجی و گروهی کار کردن است.
صدرعاملی ادامه داد: در تمامی جهان مردان و زنان بزرگ و کوچک جامعه تا می توانند خود را به هنرمندان نزدیک می کنند و هنرمند وظیفه دارد هر چند که در جامعه ای مطلوب زندگی کند برای رسیدن به جامعه ای مطلوب تر انتقاد کند.
وی به دیدار جمع زیادی از هنرمندان و سینماگران کشور با مقام معظم رهبری اشاره کرد و از این دیدار به عنوان آغازی تاریخی برای رونق سینمای ایران نام برد.
وی افزود: این دیدار و نزدیکی مقام معظم رهبری به هنرمندان کاری ارزشمند و بسیار امیدوار کننده بود، در این جلسه فیلم سازان سرشار از طراوت بودند که اگر این دیدارها ادامه می یافت بهتر بود.
وی تاکید کرد: کسانی که در شش سال گذشته باعث شدند نگاه تماشاگران به سینما تغییر یافته و تحول پیدا کند باید تلاش کنند تا آثار جدیدتری از خود ارائه کنند.
وی افزود: اگر فیلم ما مخاطب ندارد باید تلاش کنیم مخاطب خود را جذب کند باید سینمایی تعریف شده داشته و برای رونق آن تلاش کنیم، در چند سال اخیر سالن هایی که اضافه شد برای سینمای ایران آبرو آورد و انگیزه ای برای سینماگران بود.
صدرعاملی اظهار داشت: سینما در کنار شعر و موسیقی به عنوان پیشانی فرهنگ جامعه بوده و باید بیشتر درخشیده و تاثیر خود را بر جای بگذارد.
وی گفت: باید در قالب برنامه توسعه اجتماعی ، نیروهای جوان را شناسایی و آنها را در حوزه سینما تربیت و روی آنها سرمایه گذاری کنیم.
کارگردان "من ترانه 15 سال دارم" و "دختری با کفش های کتانی" که در بیست و سومین دوره برگزاری جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان به عنوان داور بخش مسابقه بین الملل جشنواره حضور داشت، این دوره از برگزاری جشنواره را تاریخی ترین دوره نام برد.
وی گفت: فیلم های زیادی در حوزه کودک در کشور پیش تر از این مانند "بادکنک سفید" و "دزد عروسک ها" ساخته شده که در زمان خود علاقه مندان زیادی داشتند و اخیرا" هم پخش مجدد مجموعه "کلاه قرمزی" شادی مضاعفی را به خانه ها آورد.
وی تصریح کرد: با مدیریت خوب فرهنگی در شبکه دو سیما موفق شدیم با نکته سنجی و درست بینی تمامی خانه ها را در طول روز و شب پر از نشاط برای کودکان و خانواده هایشان کنیم.
وی همچنین گفت: حق نداریم لبخندها و شادی های کودکان و نوجوانانی را که جشنواره فیلم کودک به آنها بخشیده به ویژه با میزبانی همدان در سه دوره اخیر، با عدم حضور خود از آنان پس بگیریم و بگوییم با کدام فیلم ها.
وی افزود: اصلا" قرار نیست هر سال یا چند سال یک بار فیلم های مهم و موفقی در ارتباط با سینمای کودک در همه جای جهان داشته باشیم ، تمامی سینماگران تلاش کرده و هر از چند گاهی فیلم هایی موفق ارائه می کنند.
وی ادامه داد: آنچه مهم است با هم بودن شادمانه و سرخوش کودکان و نوجوانان و والدینشان در چند روز متوالی در کنار یکدیگر است، این در کنار هم بودن ها ، خندیدن ها و خنده های دسته جمعی، بیش از آن که فیلم ها آغاز شود در هر سالن انتظاری آنها را به شوق می آورد .
وی گفت: خوشحالم که با توجه به تمامی مسایلی که گذشت و یا مسایل در حال گذر، این جشنواره به هر شکل برگزار شد، چون اگر این اتفاق نمی افتاد یک بار تعطیلی جشنواره می توانست به دوبار هم تبدیل شود.
وی اضافه کرد: شاید دیگر این جشنواره نه به جای خود باز می گشت نه در جای دیگری استقرار می یافت و در این گونه موارد به هیچ جا و کسی بر نمی خورد.
این کارگردان گفت: به عنوان کسی که شور و نشاط را در کودکان دیده، در تداوم آن در سه سال اخیر شوق برانگیزتر در بین کودکان و نوجوانان همدان بوده ، نقطه عطف این جشنواره در این مردم و کودکان و نوجوانان و حضور این چهره های زیبا، معصوم و دوست داشتنی آنها و شادمانی هایشان در عرصه تمام شهر جدای از تمامی مسایل گذشته و یا در حال گذار است.
داور بخش مسابقه سینمای بین الملل بیست و سومین جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان ادامه داد: حضور نداشتن هر یک از بازیگران و کارگردانان باعث شده این لبخندها و شور کودکانه کاهش یابد و این اصلا" هنرمندانه نیست.
وی اضافه کرد: البته فیلم های خوبی هم به نمایش درآمد و قرار نیست هر ساله شاهد آثار شادمانه باشیم که با تولید انبوه می توانیم به آن برسیم.
صدرعاملی اضافه کرد: هر کسی به ویژه بازیگرانی که می توانستند اما نیامدند بسیاری از لبخندها و وشق بچه ها را که در پایان هر فیلم با چشمانشان دنبال آنها می گردند کم کرده و حضور نداشتن بازیگر مورد علاقه کودک پنج ، شش ساله که در دوره های قبل او را در خیابان ها و هتل ها می دید و سراغش را می گرفت باعث شد این شادمانگی کاهش یابد و این اصلا" هنرمندانه نیست.
وی سینمای کودک را موجب ایجاد شور و نشاطی افزون تر در بین مردم همدان دانست و از تلاش های استاندار همدان در ماندگاری سه ساله این جشنواره تاکنون در این شهر تقدیر کرد.
وی گفت: مردم همدان شایستگی بیشتری دارند که میزبان همیشگی جشنواره فیلم کودک باشند.
وی اظهار داشت: وقتی وارد همدان شدم به محض مشاهده شادی مردم احساس کردم که مردم این شهر را شور و نشاطی مضاعف دربر گرفته که ناشی از برگزاری جشنواره است .
وی آینده ای بهتر برای برگزاری جشنواره فیلم های کودک و نوجوان ترسیم کرد و ادامه داد: این جشنواره برای مردم همدان شور و نشاطی مضاعف تر از شوق نیمه شعبان را در برداشته و به شدت موافق ماندگاری این جشنواره در همدان هستم.
کارگردان "هر شب تنهایی" همچنین با اشاره به ضرورت پرداخت به مسایل مذهبی در آثار سینمایی در کشور گفت: پس از 30سال با کمک شبکه یک موفق شدیم تم "زائر" را به جهانیان عرضه و این اثر در آمریکا، کانادا و مسکو جایزه بهترین کارگردانی را دریافت کند.
وی افزود: زائر با توریست فرق می کند چرا که نیت و باور دارد و می تواند زائر کلیسا، واتیکان ، چشمه و یا معبدی در هند باشد و با این فیلم همدلی می کند، آداب زیارت بین تمام ادیان مشترک است و این فیلم یادآوری می کند که قبل از خودت به دیگران فکر کن که هزاران نفر حتی در هند پول های بسیاری می دهند تا این آداب را به جا آورند، به همدیگر کمک کرده و برای هم دعا کنند.
همدان – معاون امور سینمایی، سمعی و بصری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در واکنش به ادعای ممنوع التصویر شدن برخی از سینماگران به دلیل دخالت در اغتشاشات اخیر از سوی برخی رسانه ها، این اقدام را غیر قابل قبول و مغرضانه دانست.
"محمدرضا جعفری جلوه"، در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا افزود: در سینمای کشور و جمع سینماگران و دست اندرکاران این عرصه چنین وضعیتی را نداریم.
وی اظهار داشت: قشر وسیعی از سینماگران در صنوف و فعالیت های مختلف در سینمای کشور مشغول به کار بوده و به رشد و ارتقای سینمای کشور کمک شایانی می کنند.
معاون وزیر ارشاد ادامه داد: سینمای ایران سینمایی اخلاقی مبتنی بر مذهب و ارزش های بومی و ملی بوده و در تمامی بخش های مختلف سینمای کشور شاهد چنین وضعیتی هستیم. جعفری جلوه به شتاب تحولات فرهنگی در سینمای کشور با تلاش تمامی دست اندکاران این بخش اشاره و هر گونه مطلبی دال بر ممنوع التصویر شدن برخی فعالان سینمای کشور را رد کرد. وی سینمای کشور را برخوردار از پشتوانه های موثر و تلاشگری دانست که در جهت برخورداری آن از جایگاه جهانی تلاش می کنند و افزود: در مباحث اخیر مربوط به انتخابات هیچ گونه مساله ای در خصوص فعالان سینمای کشور مطرح نبوده است.
همدان - "غلامحسین الهام" سخنگوی دولت، توجه به فرهنگ و سینما از جمله در بخش کودک و خانواده را اولویت اساسی دولت محمود احمدی نژاد در دوره جدید اعلام کرد. |