خبر

گزارش ها و مصاحبه های اختصاصی

خبر

گزارش ها و مصاحبه های اختصاصی

شیوه سنتی و نبود بازاریابی/ موانع صادرات کالا ازخوزستان به عراق

اهواز – استان خوزستان با داشتن مرزهای خشکی در چذابه و شلمچه و مرز دریایی خرمشهر در تبادل کالا به عراق با برخی موانع و مشکلات بویژه شیوه سنتی مبادلات و نبود بازاریابی مناسب برای صدور کالاها مواجه است.  
به گزارش خبرنگار ایرنا، در نشست مدیرکل بازرسی و رییس سازمان بازرگانی خوزستان با تجار و بازرگانان ایرانی در پایانه مرزی چذابه، بر ضرورت رفع این موانع برای دستیابی بیشتر به بازارهای هدف، تاکید شد.
رییس سازمان بازرگانی استان، گفت: خوزستان دارای سه نقطه ارتباط مرزی شامل مرز دریایی خرمشهرو مرزهای خشکی شلمچه و چذابه است که در زمان حاضر مبادلات در این نقاط به صورت سنتی انجام می شود ولازم است برای توسعه میزان صادرات و ورود بیشتر به بازارهای کشور عراق از حالت سنتی خارج شود.
"محمدحسین چراغی"، مجموع صادرات خوزستان از طریق این مرزها را از ابتدای امسال تا پایان آبان 440 میلیون دلار اعلام و خاطرنشان کرد: این رقم در مدت مشابه سال گذشته 113 میلیون دلار بوده است.
وی اظهار داشت: برای رونق صادرات از مرزهای استان لازم است تولید کنندگان و تجار و افراد مرتبط با امر بازاریابی و بازرگانی همدیگر را شناخته و به هم پیوند بخورند.
چراغی، برلازمه بازاریابی محصولات درعراق برای به دست گرفتن بیشتر بازارهدف تاکید کردو گفت: هر کالایی را نمی شود صادر کرد و باید استانداردهای لازم برای صادرات هر محصول رعایت شود.
رییس سازمان بازرگانی استان خوزستان، در روان سازی صادرات محصولات غذایی، از احداث سوله و سردخانه برای نگهداری کالاهایی که امکان فاسد شدن آنها وجود دارد در مرز چذابه خبر داد.
معاون توسعه تجارت خارجی سازمان بازرگانی خوزستان نیز گفت: آنچه صادرکنندگان عنوان می کنند به حق می دانیم و باید طبق برنامه راهبردی توسعه تجارت استان مصوب کارگروه توسعه صادرات غیر نفتی به ویژه در زمینه صادرات به عراق را اجرا و تمام زیرساخت های لازم برای این کار را آسان کرد.
"یونس حسین نژادیان"، عمده هدف از این برنامه را حضور پایدار در بازار عراق بویژه در استانهای جنوبی این کشور عنوان کرد و افزود: توان و ظرفیت چند برابری میزان فعلی صادرات به عراق در مرزهای خوزستان وجود دارد.  
 

وی، صادر نشدن روادید، نبود سامانه بانکی در مرز و تاخیر در راه اندازی منطقه آزاد تجاری بین ایران و عراق را از عمده مشکلات موجود بر سر راه رونق صادرات از مرزهای خوزستان برشمرد.
همچنین "محمد آقاجری"، مدیرکل بازرسی استان، بر ضرورت رفع موانع موجود بر سر راه صادرات کالاها تاکید کرد و گفت: رونق بازار صادرات محصولات و دستیابی به بازارعراق مستلزم حضور جدی صادر کنندگان با بازاریابی مناسب برای کالاهای تولید داخل است.
در حاشیه این نشست یک عضو اتاق بازرگانی و صنایع و معادن خرمشهردرگفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: صادراتی که از طریق مرزهای خوزستان انجام می شود بدون ایجاد ال سی و ضمانت اجرایی است و صادرات به این شیوه شکل قانونی پیدا نمی کند.
"احمد مطوری"، افزود: بر اساس استاندارد های عراق ممکن است بسیاری از کالاهای ایرانی قابل مبادله و صدور به این کشور نباشد و کالاهایی که صادر می شود باید از کیفیت بالایی برخوردار باشند.
وی، عمده صادرات خوزستان به عراق را شامل مواد غذایی و لبنی و مصالح ساختمانی از جمله سیمان برشمرد و ادامه داد: با تولید کیفی و البته هزینه پایین قادر خواهیم بود بیشتر بازار کشورعراق را از محصولات تولیدی استان پر کنیم.
یک صادر کننده لبنیات گفت: اگر استانداردهای لازم در تولید کالا رعایت شود هزینه هایی را برای تولید کننده به دنبال خواهد داشت که لازم است با حمایت از تولید کننده کالایی با ارزش و کیفیت بالا صادر کنیم.
"مهدی ظهیری"، یکی از مشکلات اساسی در رونق بازار صادرات به عراق را نبود مراودات بین تجار اصلی در هر دو طرف دانست و تاکید کرد: دراین میان دلال ها که به دنبال منافع شخصی خود هستند از فرصت سوء استفاده کرده و کالاهایی بی کیفیت روانه بازار می کنند و صدور این نوع کالاها به تولید کنندگان داخلی ضربه می زند.
وی، ادامه داد: به دلیل ثبات ارز و تورم در سایر کشورها مانند سوریه در زمان حاضر این کشورها سهم زیادی از بازار عراق را در دست دارند و حرف نخست را می زنند.
نایب رییس اتحادیه صادرکنندگان اهواز، نیز نبود انسجام بین سازمانهای مستقر در بازارچه جذابه از یکسو و طرف عراقی از سوی دیگر را یکی از مشکلات و موانع مهم بر سر راه صادرات دانست و گفت: نبود این انسجام باعث شده کامیون ها با تاخیر وارد بازار عراق شوند که این امر علاوه بر فاسد شدن مواد غذایی باعث می شود رقبا گوی سبقت را از ما بربایند.
"صادق سواعدی"، توضیح داد: داشتن کارت تردد برای تجار در مرز چذابه ضروری است در حالی که در مرزهای مهران و خسروی چنین کارتی وجود ندارد و لازم است حذف و به جای آن کارت بازرگانی برای تجار و بازرگانان صادر شود.
وی، همچنین بر ضرورت ایجاد شعبه ای از بانک ملی برای ارسال حوالجات بانکی برای مبادلات تجاری بین دو طرف تاکید کرد و گفت: مشکل صدور روادید برای تجار ایرانی نیز از طرف عراق یک سال است که برطرف نشده و این امر روند صادرات را کند کرده است.
یک عضو دیگر هیات رییسه اتاق بازرگانی و صنایع و معادن خرمشهر گفت: عمده مشکلات ما با طرف عراقی در تبادل کالا و خدمات باید در تفاهمنامه های استانی حل و فصل شود.
"ماجد مطوریان پور"، افزود: "پل خالد"، در بصره عراق یک پل ارتباطی است که اجازه عبور بار با ماشین از طریق این پل با توجیه این که توانایی تحمل بار را ندارد به تجار ایرانی داده نمی شودو به همین سبب تجار ما باید 160 کیلومتر راه به صورت رفت و برگشت طی کنند تا به بصره برسند.
وی، ادامه داد: این امر سبب شده هزینه حمل بار که پیشتر برای هرکامیون دو هزار دلار بوده به سه تا چهار هزار دلار در زمان حاضر برسد.
یک صادر کننده نمونه خوزستان هم اظهار داشت: در طول سال های 82 تا 84 بیش از60 تا 70درصد بازار عراق به ویژه در استان های جنوبی این کشور در دست تجار ایرانی بود اما امروز این رقم به دلیل افزایش حضور تجار دیگر کشور ها به 20درصد کاهش یافته است.
"حیدر میرزاییان"، توضیح داد: هم اکنون در "صفان" ، مرز کویت و جنوب عراق روزانه بین یک هزار و یکصد تا یک هزار و 200 دستگاه تریلر تردد دارند و این رقم در مرز سوریه با عراق حدود 600دستگاه است، در حالی که تعداد کامیون هایی که در مرزهای خوزستان با عراق تردد دارند کمتر از یکصد دستگاه است.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد