خبر

گزارش ها و مصاحبه های اختصاصی

خبر

گزارش ها و مصاحبه های اختصاصی

ضیغمی: 10 میدان نفت و گاز مناطق مرکزی ایران در دست توسعه است

اهواز - مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی ایران درباره برنامه توسعه میادین نفت و گاز حوزه عملیاتی این شرکت گفت: امسال پنج میدان نفتی و پنج میدان گازی توسعه می یابد.  
"علیرضا ضیغمی" یکشنبه شب در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در اهواز اظهار داشت، میدان های گازی "سفید زاخو" ، "دی" و "گشو" در دست توسعه هستند و به تازگی توسعه میدان های گازی "هالیکان" و "سفید باغون" به این شرکت معرفی شده اند و سه میدان نفتی "خشت"، "سروستان" و "سعادت آباد" نیز در دست توسعه قرار دارند.  

ضیغمی تصریح کرد،دو میدان نفتی "آذر" و "چنگوله" هم توسط شرکت مهندسی و توسعه نفت (متن) در دست توسعه هستند.
مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی گفت: با توسعه این میدان های نفتی ، ظرفیت تولید نفت این شرکت با افزایش حدود 150 هزار بشکه در روز به 310 هزار بشکه در روز می رسد و ظرفیت تولید گاز این شرکت نیز با افزایش 60 میلیون مترمکعب در روز به 300میلیون متر مکعب در روز می رسد.
وی که در پایان سفر خود به اهواز برای شرکت در یادواره شهدای صنعت نفت و هفتمین نمایشگاه تخصصی صنعت حفاری با خبرنگار ایرنا گفت وگو می کرد، دستاوردهای حاصله در ساخت تجهیزات مورد نیاز این صنعت در زمان حاضر را قابل مقایسه با 10 سال گذشته ندانست و اظهار داشت، شرکت نفت مناطق مرکزی به عنوان یک شرکت بالادستی با تولید روزانه 310 میلیون متر مکعب ، 63 درصد گاز کشور را تامین می کند.
ضیغمی ظرفیت تولید نفت این شرکت را 160 هزار بشکه نفت و 80 هزار بشکه میعانات گازی اعلام کرد و افزود: این شرکت هم اکنون 17 دکل حفاری دارد که 10 دستگاه متعلق به شرکت ملی حفاری ایران و هفت دکل دیگر متعلق به شرکت حفاری شمال است.
وی اضافه کرد، این شرکت ها نیاز به کالاهایی دارند و در این نمایشگاه تعداد اقلام کالاهایی که نسبت به سال گذشته داخلی شده اند، بیشتر است. هم اینک حدود 70درصد نیازمندی های شرکت نفت مناطق مرکزی و شرکت ملی حفاری ایران داخلی شده و امید است سال به سال وابستگی به خارج کمتر شود.
ضیغمی گفت: بخش زیادی از تسهیلات سر چاهی و درون چاهی ساخت داخل شده و دراین نمایشگاه عرضه شده اند. شرکت فولاد آلیاژی اسفراین نیز در ساخت انواع فولاد و آلیاژ مورد نیاز تجهیزات حفاری پیشرفت خوبی داشته است.
وی تصریح کرد، در صنعت بالادستی نفت، فولاد برای سازندگان داخلی ، شرکت ملی حفاری و شرکت نفت مناطق مرکزی یک نیاز مبرم به شمار می آید.
مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی در ادامه باابراز خرسندی از اینکه دراین زمینه بی نیاز از خارج شده ایم ، گفت: سال گذشته سفارش خریدهایی برای تکمیل تاسیسات درون چاهی داده بودیم اما شرکت های آمریکایی و انگلیسی به قول خودشان ما را از آنها تحریم کردند. این تحریم باعث شد، از سال گذشته چند شرکت داخلی مشغول کار شوند و اولین محصول ساخت داخل دراین بخش امسال به بازار آمد و در اسرع وقت تولید انبوه آن شروع می شود.
ضیغمی گفت: از دستاوردهای نمایشگاه کالاهای صنعت حفاری همین بود که انواع و اقسام کالاهای مورد نیاز این صنعت داخلی و بومی شده است، علاوه بر این که خود صنعت حفاری قبلا" وابسته به خارجی ها بود و بعد از انقلاب کاملا" بومی و به طور کامل توسط ایرانی ها اداره شد.
به گفته مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی ایران، سالانه 20 حلقه چاه نفت و گاز در حوزه عملیاتی این شرکت حفاری و 20 تا 30 حلقه چاه دیگر نیز تعمیر می شوند.
وی بااشاره به اینکه خط مقدم تولید این شرکت به صنعت حفاری وابسته است ، تصریح کرد، برگزاری این نمایشگاه برای خودکفایی شرکت نفت مناطق مرکزی بسیار تعیین کننده است.
ضیغمی از برگزار کنندگان هفتمین نمایشگاه تخصصی صنعت حفاری شامل شرکت ملی حفاری ایران و سازندگان داخلی که نیازهای شرکت نفت مناطق مرکزی و صنعت حفاری را تامین کرده اند، تقدیر کرد. 

جشن ساز: اوپک برنامه افزایش تولید نفت ندارد

اهواز – معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران گفت: اوپک برنامه افزایش تولید نفت در نشست هفته جاری خود ندارد.  
"سیف الله جشن ساز" یکشنبه شب در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در اهواز افزود: برنامه اوپک تثبیت سطح فعلی تولید نفت است ،مگر این که در بازار تقاضایی وجود داشته باشد و با تغییرات قیمت نفت ، نیاز به افزایش تولید باشد.  

وی که از روز شنبه ( بیست و هشتم آذرماه)به منظور شرکت در آیین گرامی داشت سی امین سالروز تاسیس شرکت ملی حفاری ایران و یادواره یک هزار و یک شهید صنعت نفت به اهواز سفر کرده بود، در ادامه این گفت و گو تصریح کرد، باتوجه به شرایط بازار نفت، تاکنون نیاز به افزایش تولید نفت اوپک احساس نشده است.
مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران اولویت این مجموعه را برداشت از میدانهای نفت و گاز مشترک عنوان کرد و گفت: اولویت ما در وهله نخست برداشت از منابع و میدان های نفت و گاز مشترک است. دولت در تخصیص بودجه، اولویت را به توسعه میادین مشترک می دهد و اولویت وزارت نفت نیز توسعه این میادین است.
وی تاکید کرد، در میادین مشترک برون ساحلی اولویت توسعه با میدان گازی پارس جنوبی است و میادین مشترک دیگر در اولویت بعدی قرار دارند.
مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران تصریح کرد، توسعه میادین نفتی آزادگان جنوبی و شمالی، یادآوران و برخی میادین دیگر که مشترک نیستند در دستور کار وزارت نفت قرار دارد.
معاون وزیر نفت از تشکیل کنسرسیوم ساخت دستگاه ها و تجهیزات حفاری در کشور خبر داد و از سازندگان مختلف دراین بخش خواست مجموعه متشکل و سازمان یافته ای را ایجاد کنند که خروجی آن ساخت دستگاه حفاری باشد.
جشن ساز افزود: ثمره این حرکت ساخت دستگاه حفاری مورد نیاز داخل کشور و صدور خدمات فنی و مهندسی در ارتباط با ساخت دستگاه های حفاری خواهد بود.
**تولید 2/4 میلیون بشکه نفت و 600میلیون متر مکعب گاز در سال آینده
مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران گفت برنامه پیش بینی شده برای تولید نفت و گاز در سال 1389 را به ترتیب چهار میلیون و 200 هزاربشکه نفت در روز و حدود 600 میلیون متر مکعب گاز در روز اعلام کرد.
جشن ساز به اهمیت سرمایه گذاری در آینده صنایع نفت و گاز کشور تاکید کرد و از تلاش وزیر نفت برای بسیج منابع جدید سرمایه گذاری در این صنایع خبر داد.

همکاری های خوزستان و شانگهای در صنایع بالادستی نفت گسترش می یابد

اهواز - استاندار خوزستان گفت: همکاری های این استان و شانگهای چین در زمینه صنایع بالادستی نفت گسترش می یابد.  
دکتر "سید جعفر حجازی"، در دومین روز برپایی هفتمین نمایشگاه تخصصی صنعت حفاری در جریان بازدید از دستاوردهای سازندگان داخلی تجهیزات صنعت حفاری در گفت و گوبا ایرنا افزود: با توجه به شناخت چینی ها از توان داخلی ایران در صنایع مختلف بویژه صنعت نفت و گاز و حفاری، فضایی برای گسترش این همکاری ها بین دو استان در زمان حاضر ایجاد شده است.
وی اظهار داشت: لازم است از فرصت به دست آمده بهره برداری و اقدام به جذب سرمایه گذاری در این بخش کنیم.
حجازی ادامه داد: باید به جای خرید در تولید تجهیزات مورد نیاز صنعت نفت و حفاری با یکدیگر مشارکت کرده و همکاری های مشارکت خود در این زمینه را ارتقا بخشیم.
استاندار خوزستان گفت: با مشارکت ایرانیان در تولیدات مورد نیاز صنایع نفت و گاز و حفاری، همکاری های موجود توسعه می یابد.
حجازی افزود:چینی ها برخورداراز منابع مالی بسیاری هستند که اگر این سرمایه ها وارد صنایع نفت و گاز کشور شود سرعت کار در تامین نیازمندیهای این صنایع روز به روز افزایش می یابد.
استاندار خوزستان تصریح کرد: زمینه و ظرفیت های لازم برای گسترش همکاری های مشترک در صنایع نفت و گاز بین خوزستان و شانگهای چین وجود دارد.
وی گفت: سیاست وزارت نفت رشد و ارتقای صنعت نفت و حفاری در خوزستان است و در این زمینه تمهیدات لازم در سطح وزارت خانه اندیشیده شده است.
هفتمین نمایشگاه تخصصی صنعت حفاری با حضور بیش از 120 سازنده داخلی از 28 آذر به مدت چهار روز در اهواز دایر شده است.
استاندار خوزستان در چند روز گذشته برای بررسی تبادلات مختلف اقتصادی و همکاری در صنایع به شانگهای چین سفر کرده بود.