خبر

گزارش ها و مصاحبه های اختصاصی

خبر

گزارش ها و مصاحبه های اختصاصی

ابتکار یک جوان همدانی در راه اندازی کتابفروشی شبانه روزی

 پوریا
همدان – یک جوان همدانی در ابتکاری نو اقدام به راه اندازی کتابفروشی شبانه روزی در شهر همدان کرده است.  
به گزارش خبرنگار ایرنا، "پوریا" حدود پنج هزار جلد کتاب دارد و با راه اندازی کتابفروشی در جوار آرامگاه باباطاهر، گردشگران زیادی از اقصی نقاط کشور و حتی خارج کشور را به سوی خود جذب کرده است.
وی که 35 سال دارد با اندیشه ترویج فرهنگ کتابخوانی برای نخستین بار است که نه تنها در همدان که در کشور به چنین اقدام نویی دست زده است.
با وجود سکونت خانواده پوریا در همدان، او اقدام به راه اندازی کتابفروشی شبانه روزی کرده و تا بامداد در چادری که در جوار آرامگاه برپا کرده بسر می برد.
پوریا، در گوشه ای از محوطه پیرامونی آرامگاه باباطاهر کتاب های خود را برای فروش و جلب کتابخوانان در معرض نمایش عموم گذارده است.
وی از کتابخوانانی که حتی قصد خرید ندارند و می خواهند در آن مکان نشسته و کتابی مطالعه کنند استقبال کرده و این خود باعث شده مراجعه کنندگان او بیش از پیش شود.
در این شرایطی که با افزایش مشغله های ذهنی افراد دیگر فرصت آن نمی شود که ساعاتی از شبانه روز را صرف کتابخوانی کرد، پوریا با انگیزه بالایی که دارد نیاز کتابخوانان حتی در ساعات نیمه شب و بامداد را تامین می کند.  

او می گوید: کارش را با 10هزار ریال شروع کرد و درآن زمان تنها تعدادی نقشه راهنمای همدان داشت که به گردشگران می فروخت.
با گذشت چهار سال از آن زمان، پوریا دارای یک کتابفروشی با هزاران جلد کتاب متنوع و در موضوعات مختلف است.
وی، کتابخوانی و میل به کتاب را تولدی دوباره در زندگیش می خواند و می افزاید: این که می بیند حتی در سردترین روزهای سال که چند ساعتی بیش نمی تواند به دلیل وضعیت جوی و سرمای شدید کتابفروشی خود را برپا نگه دارد افرادی هستند که به قصد خرید کتاب مراجعه می کند، بسیار خوشحالش می کند.
این جوان خوش ذوق گفت: در چهار سالی که فعالیت می کند، حدود 500 میلیون ریال کتاب خرید و فروش کرده است.
این اقدام او باعث ایجاد یک انجمن ادبی به نام "الوند" شده که تاکنون توانسته حدود یکصد عضو از استان همدان و سایر استان های کشور را به سوی خود جلب کند.  
چنین ابتکارنوینی کمتر اتفاق می افتد و لازم است که آن را غنیمت شمرده و فرصتی برای ترویج فرهنگ کتابخوانی بدانیم.
مسوولان و دستگاه های مربوط که در تلاش هستند فرهنگ کتابخوانی را در جامعه رواج دهند لازم است از چنین فرصت هایی که کمتر پیش می آید بهترین استفاده را ببرند.

استاندار خوزستان: در نظام جمهوری اسلامی هیچ خطاکاری مصونیت ندارد

اهواز – استاندار خوزستان گفت: نظام جمهوری اسلامی چون بر اساس قواعد اسلام بنا شده هیچ خطاکاری در آن مصونیت ندارد و افراد در هر شغل، جایگاه و لباسی که باشند باید پاسخگو بوده و اگر خطا کردند باید با آنها برخورد شود.  
"سید جعفر حجازی"، در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا با اشاره به این فرموده حضرت امام راحل(ره) که "میزان، حال فعلی افراد است"، افزود:اگر کسی سابقه انقلابی دارد به این معنی نیست که تا ابد مصونیت داشته باشد و از هر خطایی که انجام می دهد باید از آن چشم پوشی کرد.
وی اظهارداشت:اگر کسی کاری انقلابی و برای انقلاب کرده برای خداوند کرده و پاداش آن را در آخرت خواهد گرفت، ولی با کسانی که مرتکب جرم و خطا می شوند باید نسبت به آن خطا ، برخورد قانونی شود.
وی افزود: نحوه برخورد با کسی که به نظام تهمت می زند با کسی که جرم کوچکی انجام داده متفاوت است و قانون با هیچ کدام از این ها تعارف ندارد.
استاندار خوزستان گفت: این همه سختی و آوارگی که مردم کشیدند برای استقلال و پایداری نظام بوده و شایسته نیست به خاطر چند نفر بخواهند اینها را زیر پا بگذارند ، افراد باید جان خو را فدای نظام کنند نه این که نظام را فدای خود و یا عده ای کنند.
وی افزود: با افراد به همان حدی که به نظام ضربه می زنند باید برخورد شود و این افراد باید پاسخگوی کارهای خود باشند و دستگاه قضایی نیز باید با جرایم افراد به میزان خطاهای آنان برخورد کند.
استاندار خوزستان اظهار داشت: سابقه تاریخی اسلام این را نشان می دهد ، انسان هایی بودند که در مواقعی در مسیر منفی حرکت کرده اند اما انقلابی در آنها رخ داده و برگشتند که "حر ریاحی" در واقعه کربلا نمونه بارز آن است.
وی اضافه کرد:برخی هم در دوران انقلاب در مسیر دیگری بودند و حتی سابقه گروهکی داشتند ولی تغییر کردند و شهید شدند، بر عکس ، برخی افراد هم در جایگاه های رفیعی بودند ولی شیطان از طریق دشمن با چهره زیبایی آمد و اینها را از مسیر خود منحرف کرد.
حجازی گفت: شیطان ، هر یک از افراد را به شکلی به بیراهه می کشاند و نقطه ضعف افراد را شناخته و از این راه وارد می شود، ممکن است آن فرد در جایگاهی رفیع و یا پایین تری قرار گرفته باشد ولی مهم این است که در مسیر اصلی بماند.
وی اضافه کرد: اوایل انقلاب می گفتند انقلابی بودن مهم نیست بلکه انقلابی ماندن مهم است، برخی افراد نایب رهبری بودند ولی دیدید به خاطر اشتباهات و خطاهایی که کردند به کجاها رسیدند، این مساله برای همه وجود داشته و کسی از آن مستثنی نیست.
استاندار خوزستان گفت: هر کسی چه یک شهروند عادی و چه مسوول باید بتواند خود را در خط نظام، انقلاب و اسلام ناب نگه داشته و حرکت کند که اگر در این میان فردی نتواند و روحی از تکبر و خودبینی داشته و فکر کند ارثی از مملکت طلبکار است شیطان در مورد چنین افرادی قدرتمند تر عمل می کند.

موضوع دیپلمات های ربوده شده ایرانی در لبنان به جد پیگیری می شود

   اهواز – مدیرکل دفتر خاورمیانه وزارت امور خارجه گفت: پرونده دیپلمات های ربوده شده جمهوری اسلامی در لبنان، از سالهای قبل به جد در دستور کار وزارت خارجه وجود داشته و در تمام ملاقاتهای دیپلماتیک در مجامع بین المللی ، سازمان ملل متحد و در ژنو پیگیری می شود.  
                                                                            
   "غضنفر رکن آبادی"، در حاشیه برگزاری همایش "زیتون سرخ" در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا در اهواز افزود: در کنار سفرهایی که خانواده های این عزیزان به لبنان داشته و در کارگروه های تخصصی حقوق بشر در حوزه سازمان ملل در ژنو شرکت کردند، پیگیری هایی جدی نیز از طریق دستگاه دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران صورت می گیرد تا هر چه زودتر به سرنخی در این ارتباط برای آزادی دیپلمات ها دست یابیم.
وی گفت: جمهوری اسلامی ایران بار دیگر تاکید می کند که این دیپلمات ها در زندان های رژیم صهیونیستی هستند و این رژیم باید دست از این اعمال غیر انسانی خود بردارد تا زمینه آزادی این عزیزان به زودی فراهم شود.
رکن آبادی همچنین درباره تشکیل کمیته ویژه پیگیری برای آزادی دیپلمات ها ازسوی "بان کی مون"، دبیرکل سازمان ملل، اظهار داشت: با توجه به پیگیری های وزارت امور خارجه این موضوع در دستور کار قرار دارد و منتظریم هر چه زودتر نتیجه ملموسی را از این پیگیری ها بگیریم.
این مقام مسوول در وزارت امور خارجه، درباره تاثیرات سفر اخیر رییس جمهوری به نیویورک گفت: تمامی اقدام ها و سفرهایی که صورت می گیرد در جهت تبیین مواضع به حق جمهوری اسلامی ایران نسبت به بحران خاورمیانه و در راس آن مساله اشغال سرزمین فلسطین و حمایت از مقاومت ملی و اسلامی در لبنان و فلسطین است.
وی گفت: این موضوع به عنوان یکی از مسایل سیاست امور خارجه جمهوری اسلامی ایران بوده و تمامی سفرها و گفت و گوها در جهت تبیین این موضوع و طرح مردم سالارانه ای بوده که ایران به این منظور ارایه کرده است.
وی افزود: مبدع و مبتکر این طرح، رهبر معظم انقلاب اسلامی از 14 سال پیش بود که بر اساس این طرح در مرحله نخست باید آوارگان فلسطینی به سرزمین آباء و اجدادی خود برگردند، در مرحله بعدی انتخابات فراگیر با مشارکت همه جانبه مردم این کشور اعم از مسلمان، مسیحی و یهودی برگزار و نظام سیاسی با انتخاب اکثریت تشکیل و در نهایت، این نظام در خصوص بقیه ساکنان فلسطین تصمیم گیری کند.
وی ادامه داد: این موضوع مهمی است که در تمامی سفرها و روابط دیپلماتیک صورت می گیرد اما متاسفانه هیچ پوشش و نوایی نسبت به این طرح و تحقق عملی آن از سوی غربی ها صورت نگرفته و ما می گوییم اگر شما که دموکراسی و مردم سالاری دارید چرا دموکراسی و مردم سالاری را که ایران ارایه کرده اجرا نمی کنید؟
مدیرکل دفتر خاورمیانه وزارت امور خارجه گفت:غربیها چون این طرح به سود رژیم صهیونیستی نیست از اجرای آن طفره می روند.
رکن آبادی، همچنین درباره طرح صلح رژیم صهیونیستی با سوریه و تاثیرات آن بر روند آزادی فلسطین و سرزمین های اشغالی اظهارداشت: این رژیم صهیونیستی است که به دنبال طرح گفت و گو با سوری ها بوده و می گوید با انجام مذاکره ، ارتفاعات "جولان" را پس می دهد.
وی افزود: به اعتقاد ما، این پیروزی مردم لبنان و فلسطین بوده که باعث چنین رویکردی از سوی رژیم صهیونیستی شده و خواهان گفت و گو با سوری ها هستند.
رکن آبادی افزود: هر گونه اقدامی از سوی رژیم صهیونیستی در این زمینه را به عنوان یکی از دستاوردهای مقاومت می دانیم و سوریه هم بر این امر واقف است.
وی اضافه کرد: جمهوری اسلامی ایران بارها اعلام کرده که موافق بازپس گیری و آزادی تمامی سرزمین های اشغال شده عربی بوده و مهم تر اینکه این کار در نتیجه مقامت حاصل شده باشد.