خبر

گزارش ها و مصاحبه های اختصاصی

خبر

گزارش ها و مصاحبه های اختصاصی

کارنامه سفرهای استانی/ خوزستان / گامی بلند برای صادرات بنزین

احداث پالایشگاه دوم "آبادان" به نام پالایشگاه "خوزستان" و احداث پالایشگاه "بیدبلند2"ازمهمترین مصوبات سفرهای استانی هیات دولت به این استان است که با بهره برداری از آن آرزوی خودکفایی و صادرات بنزین زودتر محقق می یابد .  
پالایشگاه دوم آبادان،در زمینی به مساحت 340هکتار با سرمایه گذاری 75 درصدی بخش خصوصی و 25 درصدی بخش پالایش نفت با ظرفیت پالایش روزانه 180 هزار بشکه نفت فوق سنگین و با سرمایه گذاری اولیه 3 میلیارد یورویی در حد فاصل رودخانه"کارون" با جاده "آبادان –اهواز" در دست احداث است.
فعالیت های مقدماتی احداث پالایشگاه خوزستان از 18ماه قبل آغاز شده است.
روزانه 10 میلیون لیتر (6/32 درصد) بنزین سوپر مطابق با استاندارد یورو، 5، 12 میلیون و 600 هزار لیتر (41 درصد) گازوئیل، سه میلیون لیتر (10 درصد) سوخت جت، پنج میلیون لیتر (3/16 درصد) گاز مایع، 410 تن گوگرد و 2/1 درصد نفت کوره از جمله فرآورده هایی است که در پالایشگاه خوزستان تولید خواهد شد.
طبق برنامه ریزی انجام شده، پالایشگاه خوزستان در سال 91 راه اندازی و با بهره برداری از این طرح مهم، حجم بنزین تولیدی کشور افزایش خواهد یافت .
به گفته مجری طرح احداث پالایشگاه خوزستان، این پالایشگاه با هدف پالایش نفت خام فوق سنگین میدان‌های نفتی"آزادگان" و "یادآوران" و تولید فرآورده‌های سبک مانند بنزین و نفت‌گاز ساخته می شود.
" محمد زالی"افزود:تا سال 91 نفت خام میدان های یادآوران و آزادگان در دسترس خواهد بود همچنین این انعطاف پذیری برای پالایشگاه خوزستان وجود دارد که از نفت خام پالایشگاه های دیگر مانند عراق نیز استفاده کند.
وی ادامه داد:مساحت زیربنایی زمین پالایشگاه 525 هکتار می باشد که 272 هکتار از این زمین دارای مالک خصوصی است و مذاکرات برای خرید زمین با مالکان خصوصی انجام شده و هم اکنون تمامی زمین در اختیار پالایشگاه خوزستان قرار دارد.
استفاده از دانش فنی داخلی HRH از ویژگی های منحصر به فرد طرح احداث پالایشگاه نفت خام خوزستان بوده و یکی از دستاوردهای مهم طرح ساخت این پالایشگاه استفاده از حداکثر توان داخلی برای تهیه لیسانس و ساخت پالایشگاه است.  

استفاده از نفت خام دیگر کشورها مانند "عراق" هم برای پالایش در پالایشگاه خوزستان پیش بینی شده است وامکان صادرات فرآورده های نفتی تولیدی این پالایشگاه به کشورهای دیگر وجود دارد.
استاندار خوزستان نیز با اشاره به اعلام آمادگی سرمایه گذاران خارجی برای احداث پالایشگاه نفت خام سنگین خوزستان گفت: احداث پالایشگاه دوم آبادان علاوه بر ایجاد فرصت‌های مناسب و فراوان شغلی برای جوانان منطقه سهم مناسبی را در توسعه فعالیت‌های اقتصادی به دنبال خواهد داشت.
سید "جعفر حجازی" اظهار امیدواری کرد که با حضور به موقع بخش خصوصی و انجام سرمایه گذاری های لازم ،این پالایشگاه به نتیجه برسد.
احداث پالایشگاه بید بلند 2 ، از دیگر مصوبات سفرهای استانی دولت نهم به خوزستان است که قرارداد الحاقیه ساخت این پالایشگاه بین شرکت‌های "ملی گاز ایران" با کنسرسیوم سازه شرکت مهندسی و ساختمانی "جهان پارس" و شرکت‌های خارجی "کاستین" و "دراگادوس" به امضا رسید.
پالایشگاه بیدبلند 2 از مجموعه طرح هایی است که با هدف افزایش توان فرآورش گاز در 15 کیلومتری جنوب شرقی روستای "آبکنار" شهرستان بهبهان در 15 کیلومتری شمال غربی این شهرستان و در 14 کیلومتری جنوب شرقی پالایشگاه فعلی بیدبلند واقع شده است.
‌پالایشگاه گازی بیدبلند 2 از جمله طرح های مهم شرکت ملی گاز ایران است که روند اجرای آن با توجه به اعتبار پیش بینی شده، سال آینده شتاب خواهد گرفت.
مبلغ قرارداد یک هزار و 613 میلیون دلار و زمان آن 43 ماه است که امید می رود در موعد مقرر به بهره‌برداری برسد.
با توجه به نقش پالایشگاه گاز بیدبلند 2در افزایش فرآورش روزانه 57 میلیون مترمکعب گاز، برای شتاب بخشی به روند اجرای این طرح 13 هزار میلیارد ریال اعتبار اختصاص یافته است.
این پالایشگاه در سه بخش پالایشگاه، خطوط لوله و اسکلت و ابنیه و ساختمان در دست ساخت است که براساس آخرین اطلاعات، بخش نخست 11 درصد، بخش دوم 20 درصد و بخش ابنیه و ساختمان هفت درصد رشد داشته است.
ساخت این پالایشگاه، یکی از طرح های سودآور صنعت گاز است که نیازمند اختصاص منابع مالی بیشتر است و با توجه به ویژگی های این طرح ملی، می توان سرمایه گذاری مربوط به آن را با درآمدزایی سالانه یک میلیارد و 40 میلیون دلار در مدت زمان نزدیک به دو سال مستهلک کرد.
پروپان و بوتان به میزان سالانه 5/1 میلیون تن، همچنین مایعات گازی و بنزین به میزان 400 هزار تن، از محصولات پالایشگاه بیدبلند 2 هستند که ارز قابل توجهی را به چرخه اقتصادی کشور تزریق خواهند کرد.

تحول در احداث نیروگاهها در خوزستان

استان "خوزستان" با برخورداری از توان نیروگاهی عظیم در بخش برق آبی،حرارتی و گازی، 95 درصد نیاز کشوردر بخش برق آبی و حرارتی و گازی را تامین می کند که با دستاوردهای "دولت نهم" و فعالیت های توسعه ای " دولت دهم" بزودی شاهد تحولات شگرفی دراین بخش خواهیم بود.   
این استان دارای نیروگاههای عظیم برق- آبی شامل نیروگاه سد "شهیدعباسپور" با هشت واحد 250 مگاواتی ، نیروگاه سد "مسجد سلیمان" با هشت واحد 250 مگاواتی(در مجموع دو هزار مگاوات)، نیروگاه سد "دز" با ظرفیت 520 مگاوات که از "دولت نهم" شروع شده و در پایان "دولت دهم" از مدار خارج و 720 مگاوات جدید جایگزین آن می شود ، نیروگاه سد "کرخه" با ظرفیت 400 مگاوات ( سه واحد 133 مگاواتی) و نیروگاه "کارون سه" با ظرفیت دو هزار مگاواتی و نیروگاه 75 مگاواتی "مارون" است.
نیروگاه های حرارتی و گاز "رامین " ، "زرگان" ، "آبادان" ، "خرمشهر" و "فجر" زیر نظر مدیریت شرکت برق منطقه ای "خوزستان" فعال هستند که در سال گذشته 16 میلیون و 162 هزار مگاوات برق تولید کرده اند .
با راه اندازی واحد چهارم نیروگاه "خرمشهر" و واگذاری نیروگاه "آبادان"و توسعه نیروگاه خصوصی "فجر" در سال آینده، انتظار می رود 55 درصد انرژی تولیدی نیروگاههای حرارتی و گازی در استان "خوزستان" توسط بخش خصوصی تولید شود.
نیروگاههای "رامین " ، " زرگان" ، "آبادان" ، "خرمشهر" و "فجر" در سال گذشته به طور متوسط روزانه 87 هزار مگاوات ساعت انرژی تولید و به شبکه تحویل دادند.
با بهره برداری از سه واحد نیروگاه گازی "خرمشهر" به ظرفیت هر کدام 160 مگاوات ساعت در سال گذشته و همچنین راه اندازی هر چه سریعتر واحد چهارم این نیروگاه درآینده ای نزدیک، مجموع ظرفیت نیروگاههای بخار و گازی موجود دراستان بدون در نظرگرفتن نیروگاه "فجر"، به سه هزار و 360 مگاوات خواهد رسید .
معاون نیروگاه های برق آبی شرکت مدیریت منابع آب ایران، از برنامه ریزی برای تولید 6 هزار مگاوات برق در سال جاری به ویژه پیک تابستان از نیروگاههای برق آبی "خوزستان" خبر داد.
با احتساب توان تولید برق در تمامی این بخش ها، توان نیروگاهی خوزستان تا پایان "دولت دهم" به10 هزار مگاوات خواهد رسید.
سرپرست معاونت توسعه سد و نیروگاه سازمان آب و برق "خوزستان" گفت : توان نصب نیروگاهی در بخش برق آبی قبل از "دولت نهم" یک هزار و 75 مگاوات بوده که یک هزار مگاوات آن مربوط به نیروگاه دوم شهید "عباسپور" و 75 مگاوات دیگر مربوط به واحد شماره یک نیروگاه "مارون" بود.
"مسعود حکمی"افزود : در "دولت نهم" ،720 مگاوات مربوط به بهینه سازی نیروگاه سد "دز" و 75 مگاوات دیگر مربوط به واحد شماره دو نیروگاه "مارون" بود که 75 مگاوات در سال 89 و 720 مگاوات بقیه تا پایان "دولت دهم" وارد مدار تولید خواهند شد که توان نصب نیروگاهی استان خوزستان دربخش برق آبی به یک هزار و 870 مگاوات می رسد.
سرپرست معاونت توسعه سد و نیروگاه سازمان آب و برق "خوزستان" ادامه داد: مطالعات تولید 720 مگاوات دیگر از زمان "دولت نهم" آغاز شده و در "دولت دهم" در مرحله اجرایی قرار گرفته که تا6 سال آینده به بهره برداری می رسد.
توان نیروگاهی "خوزستان" فقط در بخش برق آبی نبوده چرا که طرح های نیروگاهی عظیم دیگری توسط شرکت منابع آب ایران در دست اجراست که با تحقق تمامی اهداف پیش بینی شده در "دولت نهم" توان موجود در این بخش به هشت هزار مگاوات خواهد رسید.
معاون نیروگاه های برق آبی شرکت مدیریت منابع آب ایران، از برنامه ریزی برای تولید 6 هزار مگاوات بردرتابستان سال جاری از نیروگاههای برق آبی "خوزستان" خبر داد.
سید "مسعود تقوایی"گفت: با توجه به وضعیت بارندگی ها و وضعیت آبگیری "کارون چهار" که در فروردین امسال در حضور رئیس جمهور آبگیری آن آغاز شد، بهره مندی شهرهای پایین دست از آب و برق مطمئن جزو اولویت های ما در تابستان سال جاری است.
وی اضافه کرد: نخستین واحد نیروگاهی "کارون چهار" در فصل پاییز امسال وارد مدار می شود و بقیه واحدها نیز به فاصله یک ماه به مدار سراسری خواهند پیوست و چنانچه بارندگی مطابق نیاز نیروگاهی باشد، واحدهایی از نیروگاه "گتوند" نیز وارد مدار خواهد شد.
معاون نیروگاه های برق آبی شرکت مدیریت منابع آب ایران افزود: با توجه به آبگیری سد نیروگاه "کارون چهار" ورودی آب به سد "کارون سه" کاهش یافته و همچنین نبود بارش های بهاری نیازمند یک مدیریت مصرف در پایین دست است تا با همکاری مردم و مدیریت مجموعه سازمان آب و برق "خوزستان" بتوان این سدها و مخازن را تا پایان شهریور به بهره برداری رساند.
به گزارش خبرنگار ایرنا، هم اینک ساخت 18نیروگاه برق آبی با توان 6 هزار و 300 مگاوات در استان "خوزستان" در دست اجرا و هفت نیروگاه دیگر درمرحله بهره برداری است.
"مجید نامجو"، وزیر نیرو، در بازدید از طرح های وزارت نیرو در "خوزستان" در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، از تامین منابع مالی ساخت هشت نیروگاه توسط بخش خصوصی از محل صندوق ذخیره ارزی خبر داد و گفت: این نیروگاه ها به صورت NBC توسط بخش خصوصی در "خوزستان" به تدریج احداث می شوند.
در حاشیه نخستین همایش معرفی فرصت های سرمایه گذاری "خوزستان"، تفاهمنامه احداث و بهره برداری از پنج نیروگاه آبی بر روی سدهای تنظیمی، انحرافی و مخزنی استان بین سازمان آب و برق "خوزستان" و سرمایه گذاران خصوصی مبادله شد که افزایش ظرفیت تولید برق نیروگاههای کشور و اشتغالزایی دراستان از مزیت های عمده اجرای این نیروگاه ها می باشد.
نیروگاههای سد مخزنی "جره"، سد تنظیمی "آریوبرزن"، سد تنظیمی "کرخه" (پای پل)، سد انحرافی "دز" و سد انحرافی "جایزان"، پروژه های مبادله شده با بخش خصوصی هستند.
مدیرعامل سازمان آب و برق "خوزستان" در این خصوص گفت : نیروگاه سد مخزنی "جره" در "رامهرمز" با ظرفیت نصب 9 مگاوات و 49 گیگاوات ساعت انرژی تولیدی سالیانه، نیروگاه سد تنظیمی "آریوبرزن" در "بهبهان" با ظرفیت نصب 10مگاوات و میزان تولید انرژی 47گیگاوات ساعت در سال، نیروگاه سد تنظیمی "کرخه" (پای پل) در "اندیمشک" با ظرفیت نصب هشت مگاوات و 55 گیگاوات ساعت انرژی تولیدی سالیانه، نیروگاه سد انحرافی "دز" در "دزفول" با ظرفیت نصب 6/3 مگاوات و 25 گیگاوات ساعت ظرفیت تولید انرژی سالیانه و نیروگاه سد انحرافی "جایزان" در 35 کیلومتری شمال غرب "بهبهان" با ظرفیت نصب 700 کیلووات و میزان تولید انرژی 6 گیگاوات ساعت در سال به سرمایه گذاران خصوصی داخلی واگذار شد.
"علیرضا رضانیا"، افزود : برای احداث این نیروگاهها در مجموع سرمایه گذاری افزون بر 5/26 میلیون یورو برآورد شده است.
وی ادامه داد: ساخت 14 نیروگاه مولد انرژی برق با سه هزار و 300 میلیارد ریال دراین استان آماده واگذاری برای سرمایه گذاری بخش خصوصی است که با احداث آنها 183 مگاوات به ظرفیت تولید برق استان افزوده می شود.
رضانیا با اشاره به اینکه هم اکنون 20 درصد از انرژی مصرفی کشور دراستان "خوزستان" تولید می شود، توضیح داد: از این میزان 13 درصد در نیروگاه های برق آبی و هفت درصد در نیروگاه های حرارتی و گازی تولید می شود.

آزادسازی نرخ آب و برق در اختیار کارگروه تحول اقتصادی است

وزیر نیرو گفت: آزادسازی نرخ آب و برق در چارچوب طرح هدفمند شدن یارانه ها با توجه به قانون تصویب شده و اختیارات دولت در اختیار کارگروه تحول اقتصادی است.    
"مجید نامجو" در حاشیه بهره برداری از نیروگاه سیکل ترکیبی خرمشهر در گفت و گو با خبرنگارایرنا اظهارداشت: کارگروه تحول اقتصادی این موضوع را در کشور رصد می کند و با توجه به شرایط کشور و با مزایا و وسعی که کشور دارد در این باره تصمیم خواهند گرفت.
وی از مطرح کردن بسته پیشنهادی برق برای تعیین قیمت نهایی در کارگروه تحول اقتصادی در هفته جاری خبر داد و گفت: این بسته وضعیت ما را در پنج سال آینده روشن می کند که چگونه قیمت آب و برق را افزایش دهیم تا به قیمت تمام شده برسد.
نامجو ادامه داد: همچنین پیش بینی می کنیم که چگونه این یارانه در جیب مردم قرار گیرد و اثرات نامطلوبی به جا نگذارد.
وزیر نیرو اظهارداشت:قیمت برای برق به ازای هر کیلو وات ساعت یک هزار ریال تعیین شده ولی هنوز تصویب نشده و قیمت آب نیز با چند نگاه تعیین شده که باید در کارگروه تحول اقتصادی مطرح و آن را اعلام کنیم.
وی همچنین از در دست اجرا بودن یک هزار و 355 طرح در وزارت نیرو خبر داد و گفت: خوزستان تعداد زیادی ازاین طرح ها را به خود اختصاص داده است.
نامجو کارهایی را که به عهده این وزارتخانه گذاشته شده نامتناسب با اعتبارات تخصیصی دانست و افزود:این واقعیتی است که تنها مختص این دولت نبوده و از گذشته وجود داشته و تلاش می شود وزارتخانه هایی مانند نیرو که توسعه ای هستند از اعتبارات عمرانی و محدود ملی رها شده و بتوانند با بسته های اقتصادی و با استفاده از بانک های داخلی و جهانی و سرمایه گذاران داخلی و خارجی کارهای خود را پیش ببرند.
وزیر نیرو ادامه داد:این وزارتخانه علاوه بر استفاده از منابع دولتی از منابع فاینانس خارجی، بانک جهانی و بانک توسعه اسلامی بسیارخوب استفاده کرده و در برخی جاها رتبه اول را دارد.
وی گفت: این نشان می دهد که باید بیشتر از پیش به این بخش ازوزارت نیرو که کمتر به آن پرداخته شده توجه معطوف شود.
نامجو افزود: در دوره جدید ماموریت هایی به معاونت های وزارت نیرو محول و تاکید شده تا وقت مناسبی را برای تامین منابع مالی برای اجرای پروژه ها بگذارند که امید است تمام پروژ های مهم تا پایان دولت دهم به پایان برسد.
نیروگاه سیکل ترکیبی یک هزار و 452 مگاواتی خرمشهر در پنج کیلومتری منطقه آزاد اروند در زمینی به وسعت 200 هکتار با زیربنای 50 هکتار بنا شده که دوشنبه با حضور وزیر نیرو بهره برداری شد.