خبر

گزارش ها و مصاحبه های اختصاصی

خبر

گزارش ها و مصاحبه های اختصاصی

۵۰ هزار میلیارد ریال هزینه توسعه کشت نیشکر در خوزستان

مدیرعامل جدید شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی گفت: از بدو تاسیس این شرکت(سال 1369) تاکنون حدود 33 هزار میلیارد ریال برای طرح توسعه نیشکر و صنایع جانبی هزینه شده که حجم سرمایه گذاری ها بانرخ روز ، به 40 تا 50 هزار میلیارد ریال افزون می شود.  
"نسیم صادقی"، در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به راه اندازی کارخانه های شکر هفت واحد تابعه و کارخانه اتانول و خوراک دام افزود: هم اینک 12هزار میلیارد ریال دیگر لازم است تا چهار واحد کارخانه کاغذ چاپ و تحریر شرکت نیز با ظرفیت 350 هزار تن در سال راه اندازی شود.
وی درباره تفاهم نامه های منعقده بین شرکت و سفرای کوبا و ونزوئلا نیز اظهار داشت: با توجه به این که عمده نیاز ما دستیابی به تولید مطلوب است مشکل اصلی در تامین واریته های مختلف نیشکر است که در این زمینه در تحریم هستیم.
صادقی اضافه کرد: بهترین گونه با توجه به شرایط آب و هوایی گونه های آمریکایی است که با توجه به این که در چند سال اخیر در خوزستان با سرما مواجه بودیم قادر به تحمل سرما هستند.
مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی گفت: در سال های گذشته کوبا حدود 70 میلیون تن نیشکر برداشت و هفت میلیون تن شکر تولید می کرد و مرکز تحقیقات خوبی داشت اما از این حیطه خارج شده و تولید فعلی شکر در این کشور شاید حدود دو میلیون تن باشد، اما تیم های خوبی از نظر کارشناسی در این کشور وجود دارد که قراراست بنا به توصیه بیشترین میزان استفاده از آنها به عمل آید.
وی ادامه داد: گروه کارشناسی برزیل نیز بهترین گروهی است که می توان با آنها کار کرد، زیرا بزرگترین تولید کننده نیشکر در جهان بوده و سالانه حدود 500 تا 550 میلیون تن از این محصول را تولید می کنند.
وی، در بخش دیگری از این گفت و گو، خشکسالی ، سرمازدگی و بحث های مدیریتی را از عوامل کاهش تولید در این شرکت عنوان کرد و توضیح داد: تولید پارسال شکر در واحدهای تابعه حدود 150 هزار تن بوده اما آنچه در برنامه امسال دیده شده و دستیابی به آن غیر ممکن نیست افزایش تولید به میزان 350 تا 400 هزار تن است.
مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی در عین حال درباره تاثیرات اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها روی قیمت شکر گفت: ابعاد طرح تحول اقتصادی در دولت در حال بررسی است و نوع ورودی که دولت می خواهد در این زمینه داشته باشد در مجموع مشخص نیست.
وی افزود: اجرای این طرح به مقدار خیلی زیاد در سوخت مصرفی شرکت تاثیر خواهد گذاشت اما از آنجا که با توجه به تلاش های به عمل آمده از گذشته تاکنون کارخانه های تابعه شرکت از نعمت گاز طبیعی بهره مند شده اند این تاثیر را خیلی کمتر خواهد کرد اما پیش بینی می شود روی قیمت شکر تاثیر بگذارد که این نیز بستگی به مجوزهایی دارد که داده می شود.
وی خاطرنشان کرد: با اجرای این طرح پیش بینی می شود هزینه حمل و نقل از ضرایب فعلی تغییر کرده و سنگین تر شود، دنبال حل مشکل سوخت و برق نیز هستیم، شرکت حدود 70 مگاوات برق تولید می کند که در غیر فصل برداشت از نیروگاه های خود برای تامین برق مورد نیاز استفاده خواهیم کرد.
صادقی همچنین درباره دلایل راه اندازی نشدن کارخانه MDF شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی توضیح داد: این موضوع به دلیل مجموعه تحریم هایی است که برای تامین تجهیزات مورد نیاز قسمت پرس این کارخانه اعمال می شود، تجهیزات این قسمت آمریکایی است که با توجه به طولانی شدن دوره بهره برداری برخی از آن ها آسیب دیده و به همین دلیل باید تعویض شوند.
وی افزود: مکاتبات صورت گرفته و تلاش های انجام شده در این زمینه به جمع بندی نرسیده است.
وی طرف قرار داد در تامین تجهیزات این قسمت را آلمانی ها عنوان کرد و گفت: چون تجهیزات آمریکایی است به طور عمده در این رابطه خیلی کمک نکردند.
وی ادامه داد: هم اینک حدود 90 تا 95 درصد تجهیزات فراهم شده اما با توجه به این که دستگاه و نوع پرسی که استفاده می شود در ایران بی نظیر بوده و دومین تجهیزات ارزشمند در این زمینه در جهان به شمار می رود علاقه مند بودیم با توجه به حجم بالای سرمایه گذاری مورد نیاز طرف خارجی آن را راه اندازی کند.
شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی بزرگ ترین مجموعه تولید شکر و صنایع جانبی در ایران است که با هدف دستیابی به تولید 700 هزار تن شکر در سال با هفت واحد کشت و صنعت تابعه در سال 1369 با مصوبه دولت تأسیس شده‌است.

مصوبات سفرهای استانی دولت/ خوزستان/کشاورزی در میادین مین

هزاران هکتاراززمین های "استان خوزستان " درجنگ تحمیلی "مین گذاری" شد.با پایان جنگ یکی از مهمترین برنامه های مسئوولان استانی و کشوری پاکسازی این میادین وتبدیل آنها به اراضی کشاورزی وقابل استفاده بوده است. تاکید رئیس جمهورو مصوبه استانی" دولت نهم "روند این پاکسازی را سرعت بخشید.  
جانبازان، ایثارگران و یادگاران دفاع مقدس همگام با دلاورمردان یگان های نیروهای مسلح در جای، جای مرزهای"خوزستان" مشغول هستند تا با پاکسازی اراضی آلوده به مین آنها را برای کشت و زرع آماده بهره برداری و ایجاد شغل کنند.
به گزارش خبرنگار ایرنا،در کشورهای دارای اراضی آلوده به مین و مواد منفجره ، 110 میلیون مین شناسایی شده که "ایران" با داشتن 16 میلیون مین 16 درصد آنها را به خود اختصاص داده است وپس از کشور"مصر" دارای بیشترین اراضی آلوده به مین دنیا می باشد و استان "خوزستان" بیشترین مین ایران را دارد .
مدیرکل امنیتی و مرزی استانداری خوزستان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: در استان خوزستان ، هفت میلیون مین از انواع مختلف ضد خودرو، ضد نفر و ضد تانک و پنج میلیون گلوله عمل نکرده جمع آوری و منهدم شده و سطح وسیعی از اراضی آلوده به مین ها پاکسازی و برای کاربری های مختلف به ویژه کشاورزی مورد بهره برداری قرار گرفته است.
"عبدالرحیم ناطقی"افزود: 18 یگان از نیروهای مسلح شامل سپاه و ارتش به همراه بخش خصوصی در مناطق آلوده به مین فعال هستند .
وی ادامه داد: مرکز مین زدایی کشور مناطق آلوده را به 20 بلوک یا قطعه برای انجام عملیات پاکسازی تقسیم کرده و بخش عظیمی از اراضی پاکسازی شده است.
ناطقی تصریح کرد: در سفرهای استانی هیات دولت به استان خوزستان توجه خوبی به امر پاکسازی میادین مین شد و اعتبارات مناسبی اختصاص یافت.
این مقام مسوول خاطرنشان کرد: از ابتدای فروردین تا ابتدای آذر سال 87 در اجرای مصوبه سفر دوم هیات دولت به خوزستان، 34 هزار و 690 هکتار از اراضی آلوده به مین و مواد منفجره پاکسازی شد.
وی گفت: با تاکید رییس جمهور بر سرعت بخشی به عملیات پاکسازی اراضی، از سی ام آذر سال 87 تا ابتدای بهمن همان سال ، 44 هزار و 500 هکتار دیگر از این اراضی پاکسازی شد که عملیات پاکسازی در سال 87 در مقایسه با سال قبل از آن 22درصد افزایش داشته است.
مدیرکل امنیتی و مرزی استانداری خوزستان ادامه داد :بنا به گزارش مرکز مین زدایی کشور 25 هزار و 834 هکتار از اراضی آلوده به مین و مواد منفجره پاکسازی نشده در خوزستان وجود دارد که البته مجموع این اراضی بنا به اظهار مقام های استانی به 400 هزار هکتار می رسد.
ناطقی خاطرنشان کرد: با توجه به این که آمار اعلام شده از سوی مرکز مین زدایی کشور به صورت شناسایی عمومی بود، به همین منظور قرار شد کمیته فنی، تخصصی ایجاد و آخرین وضعیت اراضی آلوده و پاکسازی شده مشخص شود.
وی اضافه کرد: مجموع اراضی آلوده به مین و مواد منفجره از زمان جنگ تحمیلی 700هزار هکتار بود که تاکنون بخش عمده ای از این اراضی پاکسازی شده و با تاکید رییس جمهور باید تا پایان خرداد امسال تمامی این اراضی پاکسازی شوند.
مدیرکل امنیتی و مرزی استانداری خوزستان ادامه داد: در سال 78، یک میلیون و 380 هکتار از اراضی آلوده به مین و مواد منفجره به صورت عمومی در شهرهای"آبادان، خرمشهر، هویزه، دشت آزادگان و شوش" شناسایی شد که بیشترین آن در شهرهای "خرمشهر" و "دشت آزادگان" است که تاکنون با اقدام های به عمل آمده، اراضی آلوده به مین و مواد منفجره در"آبادان و هویزه" به طور کامل پاکسازی شده اند.
وی گفت: برخی مواقع به دلیل شرایط آب و هوایی گرم نیروهای عملیاتی در حین پاکسازی در منطقه دچار جراحات و حتی شهید می شوند و آبرفتی بودن اراضی و جابجایی مهمات یکی از دلایل سختی کار و تلفات است.
ناطقی از همکاری نکردن سازمان های بین المللی در پاکسازی میادین مین انتقاد کرد و گفت: عملیات پاکسازی فقط توسط نیروهای و امکانات داخلی انجام می شود.
وی گفت: امسال روند تلفات ناشی از پاکسازی اراضی آلوده به مین نسبت به سال قبل به دلیل سختی کارافزایش یافته به گونه ای که در سال جاری دو نفر از افرادی که در عملیات پاکسازی مشغول هستند مجروح و سال گذشته هم شش نفر شهید و 18 نفر مجروح شده بودند .

وزیر نیرو: منابع انرژی کشور پاسخگوی افزایش جمعیت است

وزیر نیرو ، منابع انرژی موجود در کشور را جوابگوی افزایش جمعیت دانست.  
"مجید نامجو"، شامگاه پنجشنبه در پایان سفر دو روزه خود به استان خوزستان به منظور بازدید از چند طرح وزارت نیرو در این استان در محل سد کارون چهار در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا که پرسید "آیا منابع انرژی موجود در کشور پاسخگوی افزایش جمعیت است یا خیر"، اظهار داشت: فناوری و دانش بشری به طور روز افزون رو به رشد بوده و نه تنها با به فعل در آوردن تمام پتانسیل ها در کشور می توانیم آن را اداره کنیم، بلکه با ارتباط های خوب دولت های نهم و دهم با جهان، دانش رو به تعالی پاسخگوی نیاز افزایش جمعیت خواهد بود.
وی همچنین درباره تاثیر تحریم‌ها بر توانمندسازی داخل در توسعه صنعت آب و برق به ویژه در زمینه سدسازی اظهار داشت: تحریم هایی که در تامین قطعات سدسازی و نیروگاهی علیه ایران صورت می گیرد، هیچ گونه خللی در راه توسعه این صنعت وارد نخواهد کرد.  

نامجو تاکید کرد: از این تحریم ها لذت می بریم و هر کسی می خواهد تحریم کند.
وی توان متخصصان داخلی در صنعت ساخت سد و نیروگاه را بسیار عالی ارزیابی کرد و گفت: با توجه به این توان در این زمینه مشکلی وجود ندارد که نتوانیم آن را حل کنیم.
وزیر نیرو در مورد واگذاری نیروگاه ها به بخش خصوصی نیز گفت: 20 نیروگاه برای واگذاری به بخش غیر دولتی در برنامه است که 10 نیروگاه از این تعداد در ماه های اردیبهشت یا خرداد امسال به بخش خصوصی واگذار می شود.
وی استمهال نشدن وام های بانکی را از دلایل مهم تاخیر در واگذاری این نیروگاه ها به بخش خصوصی عنوان کرد.
وزیر نیرو در این سفر که وی را معاون امور آب و آبفا و تنی چند از مدیران ارشد این وزارتخانه همراهی می کردند از طرح های غدیر به عنوان بزرگترین طرح آبرسانی کشور، سد و نیروگاه کارون چهار و گتوند علیا دیدن کرد.
همچنین روز پنجشنبه با حضور مدیر عامل توانیر ، واحد سوم نیروگاه مسجد سلیمان وارد مدار شد.