خبر

گزارش ها و مصاحبه های اختصاصی

خبر

گزارش ها و مصاحبه های اختصاصی

نیکزاد: مسکن از سال آینده گران نمی شود

اهواز - وزیر مسکن و شهرسازی گفت: با توجه به تصمیم های خوبی که گرفته شده مسکن از سال آینده در کشور گران نمی شود.   
"علی نیکزاد"، در حاشیه جلسه شورای مسکن استان خوزستان در اهواز در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا افزود: با دستور رییس جمهوری وام مسکن از سال آینده با سود پایین تری به متقاضیان داده می شود.
وی در خصوص افزایش وام مسکن تا 200میلیون ریال از سال آینده برای ساخت مسکن اظهار داشت: با توجه به افزایش میزان وام ها و دستور رییس جمهوری مبنی بر کاهش سود این وام ها زمین گران نمی شود.
نیکزاد بدون اشاره به میزان کاهش سود وام های مسکن گفت: بنا به همین تصمیم هایی که اتخاذ شده مسکن از سال آینده گران نخواهد شد.
وزیر مسکن و شهرسازی تصریح کرد: دولت زمین را می دهد ، وام پرداخت می کند و سود آن را نیز خواهد کاست و با توجه به همین امر مردم براحتی صاحب مسکن می شوند.
وی خاطرنشان کرد: با توجه به تصمیم های اتخاذ شده علاوه بر احداث زیرساخت های لازم اعم از آب و برق، تاسیسات روبنایی نیز با هماهنگی استانداران در خصوص ساخت مسکن ارائه می شود.
وزیر مسکن و شهرسازی در سفری یک روزه از اوایل صبح دوشنبه وارد استان خوزستان شد و از روند اجرایی عملیات احداث مسکن مهر و برخی دیگر از طرح های بیمارستانی در شهرهای شادگان، هندیجان، بهبهان، و شیرین شهر اهواز دیدن کرد.

ایران درساخت نیروگاه های برق آبی به بیش از 10کشور خدمات می دهد

اهواز – مدیرکل دفتر نظارت بر بهره برداری و بهینه سازی نیروگاه های برق آبی کشور گفت: ایران به بیش از 10 کشور جهان در زمینه انتقال دانش فنی، سرمایه گذاری و توسعه واحدهای نیروگاه های برق آبی خدمات ارایه می کند.  
"غلامعلی کرمی نیا"، در حاشیه هفدهمین نشست کمیته فنی نیروگاه های برق آبی کشور در اهواز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، از جمله این کشورها به تاجیکستان، ارمنستان، پاکستان، جمهوری آذربایجان و چند کشور آفریقایی اشاره کرد.
وی خاطرنشان کرد: در زمینه انتقال دانش فنی، چندی پیش یک هیات از تاجیکستان به ایران سفر کرده و ضمن بازدید از تاسیسات سد و نیروگاهی درخوزستان به مدت 72 ساعت آموزش دیدند.
مدیرکل دفتر نظارت بر بهره برداری و بهنیه سازی نیروگاه های برق آبی کشور اظهار داشت: زمینه رشد و توسعه در ساخت وتوسعه نیروگاه های برق آبی درکشور به طور کامل فراهم است اما عمده این امر به اعتبارات از نظر حجم و زمان تخصیص بر می گردد که در توسعه ظرفیت ها می تواند اهمیت داشته باشد.
کرمی نیا ادامه داد: در بهره برداری نیروگاه های برق آبی به دلیل برخورداری از تجریه ای در حدود نیم قرن مشکلی وجود ندارد و در فاز بهره برداری به ویژه در زمینه تعمیرات ادواری به خوبی ورود کرده و با این کار با جامعیت تمام می شود .
وی اضافه کرد: در چند سال اخیر در تعمیرات پیش گویانه نیروگاه های برق آبی به دقت روی این مساله ورود شده است.
کرمی نیا گفت: در زمینه استفاده از تجربیات دانشگاهی و تلفیق آنها با تجارب حوزه بهره برداری به جد کار شده و این می تواند در پایداری شبکه به خوبی بروز داشته باشد.
وی خاطرنشان کرد: تفاهمنامه هایی با موسسات و انستیتوهای تحقیقاتی خارج کشور دراستفاده از دانش فنی در این بخش به منظور رفع مشکلات، آنالیز و تحلیل رفتار ماشین آلات برقرار شده که در آینده نتایج خوبی را برای اطمینان از وضعیت کارکرد واحدهای برق آبی خواهیم داشت.
این مقام مسوول تاکید کرد: در زمینه پیوند دانشگاه و عرصه صنعت برق آبی به جد کار می شود و به طور عمده با دانشگاه های صنعتی موجود تفاهمنامه هایی برقرار و تفاهمنامه هایی نیز با موسسات وابسته به وزارت نیرو در چهار سال اخیر امضا شده و فیلد آموزش ها را ساماندهی و تدوین کردیم که موجب ارتقای دانش بهره برداری و افرادی که در این زمینه فعالیت می کنند می شود.
وی اظهار داشت: تفاهمنامه ها به طور عمده روی بحث توسعه بوده و از پیشرفت قابل ملاحظه ای برخوردار است.
کرمی نیا ، اعتبار مورد نیاز برای ساخت، توسعه و تعمیرات نیروگاه های برق آبی را ناکافی دانست و گفت: به دلیل قدمت و سابقه بیش از نیمی از نیروگاه های برق آبی اعتبارات تخصیصی پاسخگوی نیازها نیست .
وی ادامه داد: حدود دو هزار و 700 میلیارد ریال در طول برنامه پنج ساله علاوه بر هزینه های جاری و بهره برداری برای نیروگاه های برق آبی کشور تخصیص یافته است.
مدیرکل دفتر نظارت بر بهره برداری و بهنیه سازی نیروگاه های برق آبی کشور گفت: در زمان حاضر حدود هفت هزار مگاوات نیروگاه برق آبی در کشور در دست ساخت و به میزان هفت هزار و 800 مگاوات دیگر نیز در دست بهره برداری است که تا پایان برنامه پنجم بیش از 15 هزار مگاوات ظرفیت در زمینه نیروگاه های برق آبی خواهیم داشت که اهمیت بسیاری در پایداری شبکه خواهد داشت.
وی 90درصد ظرفیت موجوددر بخش نیروگاه های برق آبی کشور را مربوط به خوزستان دانست که در طول برنامه پنجم توسعه محقق می شود.